PRZEDSZKOLE MIŚ W PNIEWACH

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszym przedszkolu

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Ma też na celu rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowiska społecznego. Należy pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne. Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje Dyrektor przedszkola. Wychowankom udzielają jej nauczyciele oraz specjaliści poprzez zintegrowane działania w trakcie bieżącej pracy.  

Wyróżniamy następujące formy pomocy psychologiczno pedagogicznej udzielanej w przedszkolu: 

  • zajęcia rozwijające uzdolnienia (dla dzieci szczególnie uzdolnionych); 
  • zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się (dla dzieci mających trudności w zakresie zdobywania kompetencji składających się na samodzielne uczenie) 
  • zajęcia specjalistyczne:  zindywidualizowaną ścieżkę realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na stan zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych (objęcie dziecka zindywidualizowana ścieżką wymaga opinii publicznej poradni),
  • korekcyjno-kompensacyjne (dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, także ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), 
  • logopedyczne (dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych), 
  • rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym),
  • inne zajęcia o charakterze terapeutycznym (dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mającymi problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola), 
  • porady i konsultacje, warsztaty i szkolenia (dla rodziców i nauczycieli). 

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom, polega na wspieraniu w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom. Pomoc udzielana jest rodzicom i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.